Crazia - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van teijeenbianka - WaarBenJij.nu Crazia - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van teijeenbianka - WaarBenJij.nu

Crazia

Door: Teije

05 December 2008 | Nepal, Kathmandu

Hallo allemaal,

de afgelopen 2 dagen hebben we eindelijk de tijd gehad om een beetje cultureel te doen in Kathmandu. Toen we hier de eerste keer waren hadden we er geen tijd voor omdat we druk waren met het voorbereiden van de trek, en de eerste 3 dagen hier toen we terug waren hebben we ons alleen maar bezig gehouden met vliegticket stress. Maar nu dan toch eindelijk tijd gehad om eens goed te gaan tempels kijken in Kathmandu.

Gisteren Durbar Square. Het grote tempelplein van Kathmandu. Veel verschillende tempels, sommige boedhistisch, andere hindoeistisch, de meeste een mengvorm. Hoe dat allemaal precies in elkaar zit zijn we niet helemaal achter gekomen. We hadden het te druk met het roepen van 'no thank you.' Het gemiddelde gesprek daar gaat als volgt:

Guide: You need a guide?
Guide: I'm a good guide.
Guide: I can show you around Durbar square
Wij: No thank you
Guide: Where are you from?
Wij: No thank you
Guide: Are you from Holland?
....
gaat nog even zo door tot de man uiteindelijk afdruipt.

Rickshaw driver: You want Rickshaw?
RD: Where you from?
etc...

gevolgd door de volgende Rickshaw, guide, taxi, tijgerbalsem verkoper, souvenir verkoper, hasj verkoper, moeder met baby, holy man, of wat dan ook. Erg vermoeiend op een gegeven moment.

Er zijn hier T-shirts te koop met opschrift:
No rickshaw
No taxi
No hasj
No Tiger Balm
No guide
No money
No problem
Maar ik denk dat ik er een laat maken met opschrift:
'I am a deaf mute from Uzbekistan, I only speak Uzbeki signlanguage'
Maar ik denk dat zelfs dat niet zal helpen.

Anyway, behalve dat waren de tempels best interessant. Vandaag zijn we naar de 'monkey temple' geweest. Niet dat die iets met Hanuman te maken heeft, maar er wonen wel heel veel bavianen. Niet eten daar. Ook een mooie indrukwekkende tempel met zowel boedhistische als hindoeistische invloeden. En hordes toeristen.
De opvallendste 'bezienswaardigheden' aan de tempels zowel gisteren als vandaag zijn de zeer expliciet erotische houtsnijwerken die sommige tempels opsieren. Er zou zeker een 18+ waardering bijstaan zelfs in een vrijpostig land als Nederland. Maar hier in een land waar mannen en vrouwen elkaar in het openbaar in principe niet mogen aanraken, daar is het in bijna elke tempel in geuren en kleuren uitgebeeld. Recht uit de Kamasutra.

Kortom, uiteindelijk hebben we zelfs het stressvolle Kathmandu overleefd. Morgen gaat het richting Down Under. Als alles goed gaat met ons nieuwe vluchtschema (fingers crossed) staan we over minder dan 48 uur bij Wiebe op de stoep. Een land met verkeersregels! En stoplichten! En waar je niet elke 2 meter 'no thank you' moet zeggen! En waar je water uit de kraan kan drinken!

We hebben er zin in. ;)

Nepal was prachtig, we hebben genoten (op BKK stress na) maar het is nu leuk geweest. Never Ending Peace And Love komt nu toch tot een einde.

Groeten,
Teije en Bianka.

• 05 December 2008 - 09:43

Maarten:

Fijn dat je de laatste dagen Nepal toch genoten hebt, op naar de geciviliseerde wereld. Hier maken ze tenminste websites waar je al een antwoord kunt schrijven op een bericht dat pas over 4 uur geplaatst gaat worden! Leve de tijdmachine

• 05 December 2008 - 09:53

Oh ja! Ik zou het haast vergeten. Fijne Sinterklaas avond allemaal vanavond! (Gaat hier volledig aan me voorbij.) Ik hoop dat de goedheiligman wat leuks voor jullie meebrengt!

• 05 December 2008 - 10:03

Uebersetzung Bianka:

HalliHallo zusammen,

die letzten 2TAge haben wir endlich die Zeit gefunden um ein bisschen auf der fulturellen Schiene zu fahren in KAthmandu. Als wir hier fuer das erste MAl waren, hatten wir keine Zeit dafuer, weil wir beschaeftigt waren mit den Vorbereitungen fuer unseren Treck und die ersten 3 Tage, nachdem wir zurueck waren, haben wir uns allein beschaeftigt mit Flugticketstress. Aber letztendlich nun doch die Zeit gehabt um Tempel anzuschauen in Kathmandu.
    GEstern Durbar Square. Der grosse Tempelplatz von Kathmandu. Viele verschiedene Tempel, manche buddistisch, andere hinduistisch, die Meisten aber eine Mengform. Wie das alles zusammenhaengt, da kamen wir nicht dahinter. Wir waren die ganze Zeit beschaeftigt mit Rufen von 'NEin, danke'. Das gemittelte GEspraech dort (und auch in Thamel) geht wie folgt:

Guide: Braucht Ihr nen Guide?
    Wir: Nein, danke
    Guide: Aber ich bin ein guter Guide!
    Wir: NEin, danke
    Guide: Ich kann Euch Durbar Square zeigen und erlaeutern!
    Wir: NEin danke
    Guide: Wo kommt Ihr her?
    Wir: NEin danke
    Guide: Seid Ihr aus Holland?
    Wir: Nein danke
    ...
    Das geht noch eine Zeit so weiter, meistens starten sie dann von dem TEmpel zu erzaehlen, wo man grad davor steht..
    Irgendwann tauchen sie dann ab und wir sind sie los bis zum NAechsten, der 5m weiter wartet.

Rickshaw Fahrer: Willst Rickshaw?
    Wir: Nein danke
    Rickshaw Fahrer: Guter Preis nur fuer Euch ;-) und dann das Wo seid Ihr her
    etc...

GEfolgt vom folgenden Rickshaw Fahrer, der denkt, dass wir 2m weiter dann doch eine wollen, dem naechsten TAxi, Guide, Tigerbalmverkaeufer, Souvenierverkaeufer, HAshverkaeufer, Mutter mit Baby die Milch will fuer Ihr Kind, heiliger Man der nicht heilig ist, oder was dann auch. Das ist echt ermuedend irgendwann und von nem morgentlich freundlichen NEin danke wird es gegen Abend immer muerrischer und geladener...
    Hier sind T-Shirt zu kaufen mit der Aufschrift:

No rickshaw
    No taxi
    No hasj
    No Tiger Balm
    No guide
    No money
    No problem

Aber ich denk, dass ich mir eins machen lasse mit der Aufschrift:

'I am a deaf mute from Uzbekistan, I only speak Uzbeki signlanguage'
    soviel wie: 'Ich bin ein Taubstummer aus Uzbekistan, I spreche allein Uzbeki Zeichensprache'
    Aber ich denke, dass das selbst nicht hilft.

Anyway, ausser dem ganzen GEdoens, waren die Tempel echt interessant. Heute sind wir zum 'Monkey Tempel' gegangen. Nicht, dass die was mit Hanuman (hinduist. Gott in Form von nem Affen) zu tun hat, da wohnen allein sehr viele Affen. Nicht essen dort (speziell fuer jemanden: und auch nicht mit nem Stock aergern!! :-) ). Auch ein echt beeindruckender Tempel mit sowohl hinduist. als auch buddist. Einfluessen. Und Horden von Touris natuerlich.

Die auffallendsten Sehenwuerdigkeiten an den TEmpeln gestern und auch heute sind die sehr explizit erotische Holzschnitzereien, die einige Tempel zieren. Dort sollte echt eine Altersbeschraenkung 18+ dabeistehen, selbst in einem recht freizuegigen LAnd wie Holland. Aber hier in einem LAnd wo Maenner und Frauen einander in der Oeffentlichkeit im Prinzip nicht anfassen duerfen, da ist das auf beinah jedem Tempel in "Geruechen und Farben" abgebildet. Echt firekt aus dem Kamasutra.

Kurzum, letztendlich haben wir selbst das stressige Kathmandu ueberlebt. Morgen geht es Richtung Down Under. Wenn alles gut geht mit unserem neuen Flugschema (Finger gekreuzt halten!) stehen wir in weniger als 48Stunden bei Wiebe (TEijes Bruder) in der Tuer. Ein LAnd mit VErkehrsregeln!!! Und Ampeln! Und Leute, die sich dran halten an Regeln und Lichtern. Und wo man nicht alle 2meter (und das ist optimistisch!) 'nein danke' sagen muss. Und wo man wieder Wasser aus der LEitung trinken kann.

Wir haben voll Bock drauf!

Nepal war praechtig, wunderbar, wunderschoen..wir haben es genossen (ok, auch mit Bangkok Stress ;-)), aber es ist jetzt schoen gewesen und wir wollen weiter (und hoffen, dass der Flug nach Hongkong geht und Qantas uns auch ohne Bangkok-Hongkonk Stueck in Hongkong einchecken laesst und mitnimmt--hier wurde uns durch Qantas erzaehlt, es ware in ORdnung).
    N-never
    E-ending
    P-peace
    A-and
    L-love

kommt nun doch zu einem Ende!
    Liebe Gruesse nach zu Hause!! (und ja Ma, das hast Du richtig uebersetzt mit dem Reiten ;-) *whoehoe*)

Teije und Bianka

• 05 December 2008 - 11:32

Sinterklaas:

Vanuit het verre Arnhem: wees gegroet!
    Door Pieterbaas zo zwart als roet
    En natuurlijk Sinterklaas
    Nepal is voor hem te ver, helaas
    Australie al helemaal
    Wat spreken ze daar nou toch voor taal?
    Hij wil je echter wel vertellen
    Dat al die erotische houten stellen
    Waar jullie vast wild van zijn gaan dromen
    Mogelijk wel echt uit de Kama Sutra komen
    Deze is namelijk lang geleden geschreven
    Door buddhistische monnikken in een ander leven
    Die leefden in de woeste streken
    Waar jullie geweest zijn de afgelopen weken
    Hij wenst jullie verder veel plezier
    Met Wiebe, zijn vrouw en hun kinderen onder de vier!

• 05 December 2008 - 18:45

Zwarte Piet:

als Sint een mooi gedicht kan schrijven
    kan Pieterbaas niet achterblijven
    Hij is reislustiger dan Sint
    en wil - bezint eer gij begint -
    ook naar de Tempels en de apen
    de olifanten en de schapen (?)
    de hoge bergen, diepe dalen
    waar je heerlijk rond kunt dwalen
    naar beelden vol met erotiek
    kortom: zwarte Piet is ziek
    van jaloezie wel te verstaan
    daarom zal hij vast ooit gaan

geniet ook straks met volle teugen
    ik snap dat jullie je verheugen
    op broer en zus met neef en nicht
    daar wacht jullie nog een gedicht
    Ga Sint vieren, en denk daarbij
    ook af en toe even aan mij

Zwarte Piet

• 07 December 2008 - 13:07

Gerwin:

Toch grappig dat regelgeving rust gaat geven ;-) Sommige mensen willen echt vrij zijn, en dan kan chaos volgen :-p

Enniewee, jullie zijn bijna in het beloofde land, het land van Gratis Bier :-)
    Maar of bij je broer ook proppers zijn die je de weg naar Gratis Bier wijzen weet ik niet.

In elk geval veel plezier daar. En het is goed te lezen dat Thailand goed afgerond is. Wel typisch dat de blokkade opgeven is nadat jullie de tickets hadden geregeld... hadden jullie iets verkeerd gezegd ofzo? ;-)