Zuidelijk - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van teijeenbianka - WaarBenJij.nu Zuidelijk - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van teijeenbianka - WaarBenJij.nu

Zuidelijk

Door: Teije

10 Januari 2009 | Australië, Byron Bay

Australie is groot. Stel je iets groots voor, vermenigvuldig het met 1000 en dan is het nog te klein. Zo groot is Australie. 6 weken zijn precies genoeg om net zeker te weten dat je nog niets gezien hebt. We doen en zien veel, maar het is een illusie om te denken dat je een land groter dan Europa in een dergelijke korte tijd kan doen.

Enniewee. Tussen kerst en oud&nieuw zijn we gezellig in Mountain Creek gebleven. Allerlei dagtochtjes met Wiebe en Jacinta en met de Bogards. Picknicks, Tubing, 4WDriving, vissen, van alles wat de australier zo boeit. Oud en nieuw was redelijk rustig. W&J waren vroeg naar bed. (Kinderen, vermoeiende wezens) en Bianka en ik zijn naar het strand gefietst om daar het vuurwerk te bekijken. Daarna hebben we lekker snachts op het strand nog een flesje Champagne soldaat gemaakt en toen maar naar bed. (Ca. 6 uur voor het in Europa nieuwjaar was.) ;-)

Op 3 januari hebben we weer een autotje gehuurd en zijn we naar het zuiden gereden. In eerste instantie naar de Gold Coast. Je schijnt daar goed te kunnen surfen en stranden, maar we kunnen het niet vertellen want we zijn gillend weer vertrokken. Wat een toeristenkazerne! Dus maar rap naar het Border Ranges nationaal park op de grens tussen Queensland en New South Wales. Veeel rustiger. Een boscamping waar je hooguit gestoord word door Goanna's die je eten komen jatten of 'snachts door Koala's die herrie maken. Je zou het niet verwachten van zo'n schattig beessie, maar ze kunnen echt schreeuwen, en vinden dat dat ook echt 'snachts moet. We hebben daar mooie regenwoud wandelingen gedaan om vervolgens door te gaan naar Byron Bay. Ook erg toeristisch maar toch minder erg dan de gold coast. Bij het lighthouse (op het meest oostelijke punt van Australie) hebben we een morgen lang heel veel marine life kunnen spotten. Dolfijnen, schildpadden, roggen en haaien allemaal haarscherp te zien in de branding. We konden op deze camping maar 1 nacht blijven, dus we gingen door naar Bandjalung NP. Iets zuidelijker en meer coastal van aard. Weer een officiele NP camping, maar deze had toch wat meer van een toeristenfabriek dan de vorige. Desalnietemin ook hier mooie wandelingen kunnen maken en lekker kunnen barbequeen aan het strand. Na Bandjalung zijn we weer teruggereden naar Byron Bay om nog iets meer toeristische dingen te doen die hier te doen zijn. Vanavond hebben we een 'night walk' met nachtkijkers in het regenwoud. Morgen gaan we duiken. (Jippie! Onze eerste duik als certified diver!) Dan misschien overmorgen nog Zee-kayaken, en daarna wordt het tijd weer hier weg te gaan.

Ok, dat was het weer zo'n beetje. We zijn dus nog niet opgegeten door slangen/haaien/krokodillen/of ander naar wild, maar we doen ons best om dat ook nog even te regelen. ;) Over iets meer dan een week zitten we alweer in het vliegtuig naar Thailand. Ik heb nog niet gehoord of ze het vliegveld weer platgooien, dus ik hoop maar dat het deze keer wel goed komt. Ik heb namelijk zin in Thais eten!

Bianka zal hieronder weer vertalen in het Duits (en daarbij waarschijnlijk weer het een en ander toevoegen) maar ik ga er nu weer even mee ophouden want internetten is hier best duur.

Groeten,
Teije

• 10 Januari 2009 - 07:44

Suedlich,

Australien ist gross. Stellt Euch etwas grosses vor, multiplizier es mit 1000 und dann ist es noch zu klein. So gross ist Australien. Sechs Wochen sind grad genug um echt sicher zu wissen, dass man noch nichts gesehen hat. Wir unternehmen und sehen echt viel, aber es ist und bleibt eine Illusion um zu denken, dass man ein Land groesser als Europa in einer so kurzen Zeit bereisen kann.

Auf jeden Fall..zwischen Weihnachten und Silvester waren wir in Mountain Creek. Wir haben aber viel abwechslungsreiche TAgestouren mit Wiebe und JAcinta und mit den Bogards (Jacintas FAmilie) gemacht. Picknicks, Tubing, 4-Wheel-Driving, angeln..eigentlich ziemlich alles, was ein Australier auch so betreibt in seiner Freizeit. Das Golfen hat TEije vergessen...wir haben also auch nen NAchmittag auf nem Golfplatz verbracht und ich muss zugeben, dass das auch ein recht schoener Sport ist...und echt nicht einfach.
    Silvester war dann recht ruhig. Wiebe und JAy sind frueh ins BEtt (Kinder sind doch anstrengende Gesellschaftsmitglieder) und wir sind noch zum Strand um das oeffentliche FEuerwerk zu bestaunen und ne Flache Sekt zu koepfen und leer zu trinken am Strand und dann auch ins BEtt (ca 6 Stunden bevor Ihr in Europa Neujahr hattet ;-).

Am 3.JAnuar haben wir dann wieder ein Auto gemietet und sind richtung Sueden gefahren. Erst zum Gold Coast///man scheint da gut surfen zu koennen, aber wir fanden es echt nichts...Hotels, so hoch wie Frankfurts Skyline stehen da rum und es ist einfach nur teuer...wir sind daher auf stillen Socken wieder abgehauen da, da wir am tollen Surfen (noch) nichts haben, da wir es nicht koennen. Was ne Touristenkaserne da ;-).
    Wir sind dann nach Wiebes Empfehlung zu nem NAtionalpark gefahren (BOrder RAnges..an der Grenze von New South Wales und Queensland). Viiieeel ruhiger. Ein Waldcampingplatz, nicht komerziell..das GEld, was man da bezahlt geht direkt in den NAturschutz. Man wurde da allerhoechstens gestoert durch Guanna's die versuchen, was von dem Essen abzubekommen oder NAchts durch Koalagrunzen.MAn erwartet wirklich nicht, dass so ein niedliches Tier so ein komisches Geraeusch von sich geben kann, aber es ist so. Wir haben am letzten TAg da auch einen im BAum gespottet..Dort haben wir weiterhin Wanderungen gemacht durch den REgenwald und sind dann weiter nach Byron BAy. HIer ist es auch sehr touristisch, aber doch anders und weniger nervig als am Gold Coast. Beim Leuchtturm, dem oestlichsten Punkt von Australien haben wir dann einen Morgen lang echt viel MEeresleben gesehen: Delfine, Schildkroeten, Rochen und HAie..alle haarscharf zu sehen in der Brandung. Auf dem CAmping sind wir aber nur eine nacht geblieben und fuhren weiter nach BAndjalung NP. Ein bissl suedlicher, auch ein NAtionalpark CAmping, aber doch nicht so schoen und ruhig wie der andere.
    Auch hier haben wir Wanderungen gemacht, wo mir gleich am Anfang (30m vom PArkplatz) ne Schlange nen Schreck verpasst hat..ich hatte da noch nicht damit gerechnet. Und wir konnten lecker grillen am Strand. Danach sind wir wieder zurueck nach Byron BAy gefahren, um wieder mehr touristische Dinge zu tun. Heute Abend, haben wir ne NAchtwanderung in nem NAtionalpark mit nachtsichtgeraeten und morgen gehen wir tauchen (jeah, der erste TAuchgang als zertifizierter Taucher). Dann wollen wir noch Kajak fahren gehen auf dem Meer und danach wird es Zeit um wieder zu gehen, da wir noch Plaene fuer nen NAtionalparkcamping und Wanderungen da haben.

ok, das wars es auch wieder so ein bissl von uns. Wir sind daher noch nicht aufgefressen von Schlangen, HAien, Krokodilen oder anderen Viechern, die es hier so gibt, aber wir geben unser Bestes um das auch noch eben zu regeln. Die Schlange war der Anfang und morgen Tauchen mit HAien ist der zweite VErsuch ;-). In ein bissl mehr als ner Woche sind wir dann in Thailand. Wir haben noch nichts gehoert, dass sie den Flughafen wieder plattmachen, daher hoffen wir, dass es dieses Mal dann klappt, wie wir uns das vorstellen. Wir haben naemlich Lust auf Thai-essen und leckere Fruitshakes!

Jemand zu haben fuer die Englische Uebersetzung???

Liebe Gruesse,

Bianka (en Teije)

• 10 Januari 2009 - 09:12

Hylke:

en hier is het gewoon koud.... ;)

Als Friesland in Limburg had gelegen hadden we komende week denk ik een elfstedentocht gehad, maar ja dat is nou eenmaal niet zo. het is namelijk op het moment zo dat hoe zuidelijker je komt, hoe kouder het wordt in ons land!
    Arnhem is mooi wit en lekker koud...
    Afgezien van ons mooie nieuws dat je over de sms hebt gelezen heb ik nog niks te melden helaas.

Geniet er van daar ver weg en tot volgende maand!

• 10 Januari 2009 - 15:27

Marco:

Het had weinig gescheeld of je had een oude trend "In het buitenland zitten tijdens een elfstedentocht vroeg in januari" in de herhaling gegooid :D

Maar zoals Hylke al aangaf ligt Franeker niet in Zuid Limburg :D Dus het ken net ;)

Geniet ervan daar! Het wandelen op de Holterberg is bijzonder mooi tussen de witte bomen, maar als ik 'regenwoud wandeling' lees word ik toch best jaloers :D Zijn daar al mooie foto's van?

Grtz......