Chaos und O mane pae me om (of zo) - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van teijeenbianka - WaarBenJij.nu Chaos und O mane pae me om (of zo) - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van teijeenbianka - WaarBenJij.nu

Chaos und O mane pae me om (of zo)

Door: Bianka

01 December 2008 | Nepal, Kathmandu

HalliHallo,

erlebnisreiche Tage und Stunden liegen hinter uns ;-)...
Vom Anfang: mit einem TouristenBus sollten wir nach Chitwan gebracht werden...naja, der war voll, etwas Unsicherheit und Unwissenheit am Busbahnhof und wir sind in einem Bus Richtung Chitwan gelandet, der dann aber prompt zum Localbus umfunktioniert wurde, da noch Plaetze frei waren. NAch ein paar Stunden fahren, wurde im Bus ausgerufen, dass wir Touristen hier raus muessten..ok..dann mal aussteigen. Es sollte uns jemand vom Hotel abholen..der war nicht da..aber ein anderes Maennchen hat dann fuer alle 'gestrandeten Touris' alles geregelt..so sind wir in einem KArren gelandet, der von einem klapprigen Pony gezogen wurde..aber diese 'Kutschfahrt' war doch echt entspannend nach dem Busfahren. Chitwan was einfach nur toll! Wir haben ziemlich viele Tiere gesehen und haben erst ne Kanufahrt gemacht..auf stillem Wasser mit Nebel ueberall..herrlich. Danach sind wir durch den Dschungel zurueckgelaufen und hatten unser Elefantenbad. Was ein Spass...man sitzt auf dem Elefant und der Spritz einen Nass und ab und zu faellt mna ins Wasser und krabbelt ueber den Ruessel wieder nach oben. Das war echt mit das Beste, was wir hatten. NAchmittags Jeepsafari und abends totmuede ins BEtt. Am naechsten Morgen noch eine Elefantensafari..man sitzt auf dem Elefant und wird durch den Dschungel getragen. Wir haben da viele Rehe und diese Sorte Viecher gesehen und irgendwann auch ein NAshorn mit Kind..von ungefaehr nem MEter Abstand. Umwerfend, einfach toll. Dann Fruehstueck und ab zum Bus, der auch man ein Touribus war, was die FAhrt doch etwas verkuerzt hat. In Kathmandu ein Hotel genommen und unser Zeug aus dem alten Hotel geholt und dann versucht die ersten Infos ueber BAngkok zu bekommen. Noch eben das Qantas Buero aufgesucht (mit einer echt lebensgefaehrlichen Kreuzung, die zu ueberqueren war), aber das war schon zu.
Heute haben wir dann in guten 8h unsere Weiterreise geregelt..was ein Hin-und Hergelaufe zwischen den einzelnen HAuptstellen der Fluggesellschaften. Und wir sind natuerlich nicht die Einzigsten, die das betrifft. Wir haben bei Nepali Airline unser Ticket letztendlich umgebucht bekommen und flegen am 06.Dezember nach Hongkong und von da aus weiter nach Brisbane. GEgen kleines Entgelt natuerlich das GAnze..200USDollar..pro NAse...aber wir haben schlimmere FAelle gehoert mit bis zu 2300USD. Und unser FAzit war..bei Nepali Airline sind alle Leute mit nem Ticket oder ner Regelung rausgegangen, auch wenn alles ziemlich chaotisch zugeht, das GEbaeude und die Einrichtung an Deutschland in den fruehen 70ern erinnert (bis auf die alten Computer, die dann doch rumstehen) und durch die vielen Nepali das Phaenomen Warteschlange auch noch nicht ausgefunden wurde. Und zum Zweiten aber leider auch: in Asien wird alles fuer Dich geregelt, bis wirklich was zu regeln ist (aber gut, wir sind nicht die Einzigsten..aber telefonieren mit anderen Fluggesellschaften ist nicht moeglich, daher hiess es staendig laufen).
Aber wir haben auch durch das GAnze ein CAfe gefunden mit frischgemahlenen und total leckerem KAffee fuer normale Preise, leckere BAckstuecke und netter Athmosphaere..
Das war es erstmal von mir..Teije wird das GAnze sicher gleich uebersetzen, oder jemand anderes ist schneller?? (Oder ich fange an ;-))

Liebe Gruesse und eine schoene Adventszeit,

Bianka

• 01 December 2008 - 11:24

belevenisvolle dagen en uren liggen achter ons....
    Bij het begin beginnen: we zouden met een touristenbus naar Chitwan worden vervoerd... nouja, die was vol, en na een beetje onzekerheid en onwetendheid op het busstation zijn we in een bus naar Chitwan geland, die daarna prompt een localbus werd omdat er nog plaatsen vrij waren. Na een paar uur rijden werd in de bus doorgegeven dat de touristen er hier uit moesten. Er zou ons iemand van het hotel hier afhalen... die was er niet... maar een ander mannetje heeft toen voor alle gestrandde touristen alles geregeld. Zo zijn wij in een karretje geland dat door een klein zwak pony-tje getrokken werd. Maar dit koetstochtje was eigenlijk heel ontspannend na de lange busreis.
    Chitwan zelf was ontzettend leuk! We hebben redelijk wat beesten gezien. Eerst hebben we een kanotochtje gemaakt. Smorgens in de nevel op het stille water. Heerlijk! Daarna zijn we door de Jungle terug gelopen naar het dorp waar we een 'olifantendouche' kregen. Wat een plezier! Bovenop een olifant zitten die je continu natsproeit met zijn slurf. Af en toe val je eraf, omdat de olifant nogal beweegt, en dan kun je over diezelfde slurf weer naar boven klimmen en over zijn hoofd weer op zijn rug gaan zitten. Dit was echt het leukste wat we tot nu toe hadden! 'smiddags hadden we Jeepsafari waar we verscheidene neushoorns en krokodillen gespot hebben. Geen tijger helaas, behalve als je de gevangen tijger meetelt, maar dat was ook wel een beetje teveel geluk geweest. 's Avonds doodmoe naar bed. De volgende morgen heel vroeg nog een olifantsafari. Men zit op de olifant en wordt door de Jungle gedragen. We hebben heel wat herten van verschillende soorten gezien, en op een gegeven moment een neushoorn met een jong vanaf ongeveer een meter afstand. Geweldig! Daarna gauw ontbijt en daarna naar de bus die deze keer ook daadwerkelijk een toeristenbus was waardoor de rit toch wel wat sneller ging. In Kathmandu hebben we een hotelletje genomen en onze zooi uit het oude hotel gehaald dat we daar hadden achtergelaten toen we gingen trekken. Daarna hebben we geprobeerd info over Bangkok te krijgen. We hebben het kantoor van Qantas in Kathmandu opgezocht (met een oversteek die echt levensgevaarlijk is en waar je elke keer 'bijna dood ervaringen' hebt. Maar het kantoor was al dicht. Vandaag heeft het ons ca. 8 uur gekost om onze vervolg reis te regelen. Wat een heen en weer geloop tussen verschillende kantoren van vluchtmaatschappijen. En we zijn natuurlijk niet de enigen die getroffen zijn door de Bangkok problemen. We hebben uiteindelijk bij Nepal Airlines ons ticket naar Bangkok omgeboekt in een ticket naar Hongkong op 6 december. Van daaruit kunnen we onze reguliere Qantas vlucht nemen naar Brisbane. Uiteraard tegen een kleine financiele vergoeding van ca. 200 USdollar... per persoon wel te verstaan... maar we hebben al veel ernstiger verhalen gehoord van sommige mensen. Tot 2300 USD aantoe! Onze conclusie was uiteindelijk: Bij Nepal Airlines is iedereen die binnenkwam uiteindelijk met een ticket weer naar buiten gekomen. Ook al was alles wat chaotisch. (Het gebouw en de inrichting doet een beetje aan als oost europa in de jaren 70. Behalve de computers die er dan toch nog staan met tft schermpjes, en de nepalezen die nog nooit van het fenomeen wachtrij gehoord hebben.)Dat kon van de kantoren van Qantas en Cathay Pacific niet gezegd worden waar niemand nog tickets kon krijgen. In Azie kun je alles regelen, totdat er werkelijk iets geregeld moet worden. Maar goed, we zijn niet de enigen. Telefoneren tussen de verschillende kantoren schijnt op eoa manier niet mogelijk te zijn geweest, vandaar dat we continu heen en weer hebben moeten lopen tussen de verschillende kantoren.

Gelukkkig hebben we dankzij al dit gezeik wel een cafe gevonden met versgemalen ontzettend lekkere koffie voor redelijke prijzen. Heerlijke broodjes en gebak ook en een goede atmosfeer.

En dit was dus de vertaling. Ok, nog even over de titel:
    'O mane pae me om' is een tibetaans boedhistische mantra die ze tot je er helemaal gek van wordt herhalen. Maar als je het uitspreekt klinkt het als 'Oh money pay me home' Oftewel: Ja we willen best tickets voor je regelen om je naar 'huis' te brengen. Als je maar betaalt. ;)

Liefs ook van Teije. En nog steeds:

'Don't worry! You're on holiday!'

• 01 December 2008 - 11:28

Bianka:

oh ja..der Titel: 'O mane pae me om' ist ein tibetanisch buddistisches Mantra, das sie in Pokhara und hier (ein bissl weniger, aber doch) wiederholen, bis man echt vollkommen verrueckt wird und es staendig hoert, obwohl es dann doch nicht mehr ist (auf dem Elefant in Chitwan zB)...es klingt wie Oh money pay me home im Englischen: oder: wir wollen wirklich Tickets fuer Dich regeln um Dich nach "hause" zu bringen. So lange Du mal dafuer bezahlst ;)

• 01 December 2008 - 12:59

Lida:

dag lieve reizigers
    Ontberingen, ontberingen....(standaard uitdrukking in de jaarclub) maar wat een geweldige dingen allemaal. Olifanten, neushoorns, er gaan dagen voorbij dat ik ze niet zie mag ik wel zeggen. Fijn dat het met de tickets nu in orde is, nog een beetje langer Nepal, maar daar vinden jullie vast wel een mooi invulling voor. Gisteren Joost op de webcam gezien, hij weet precies wie er volgende week komt (en dat is niet sinterklaas!)
    Dag dikke zoen
    lida

• 01 December 2008 - 13:07

Maarten:

Ook van mij gelukgewenst met je omgeboekte ticket. Je kunt vast wel bij cathay het niet gebruikte ticket claimen. In Australie wordt je zoals Lida al schreef verwacht. Reken er wel op dat zowel Jacinta als Wiebe erg moe zijn als gevolg van chronisch slaapgebrek dat een jong gezin nu eenmaal betekent voor de ouders.

We waren dit weekend in Middelburg, daar gaat e.e.a. op kantje van acceptabel. Vader en moeder ergeren zich regelmatig aan elkaar en hebben niet meer de energie en de flexibiliteit om dat met een lach en een grap af te doen. Ze zijn beiden verschrikkelijk traag zowel fysiek als geestelijk. Maar Vader is not goed helder. Moeder niet meer echt, ze doet me sterk aan mijn eigen moeder denken in haar laatste twee jaar.

Schatten geniet nog van de laatste dagen Nepal, eventueel een paar uur Hongkong, en dan Mountain Creeck.

Liefs Maarten